The Best Films of the '90s | Vasily Koretsky


Vasily KORETSKY:

Film Critic, contributing editor for Colta.ru, contributor for SEANCE, Variety Russia, Russian Reporter.


Красная роза, белая роза / Red Rose White Rose (Stanley Kwan, 1994)

Практически «Любовное настроение» – но снятое за три копейки, с рисованными задниками и муляжом трамвая. Участвовавший в 45-Берлинском кинофестивале, жестокий романс Стенли Квана кажется куда более аутентичным, чем ретроспективно испорченные славой и фестивальной конъюнктурой фильмы Вонга Кар-вая (при том, что оба фильма, в общем, одинаково принадлежат к гонконгской жанровой традиции мелодрамы о слабых мужчинах).

***

Almost  In the Mood of Love, but shot for a dime, with oleos and prosthetic tram on the set. Looking back this cruel romance (screeened at 45th Berlinale) seems to be much more authentic than fame-spoiled Kar-Wai film although both pictures at the same extent belong to the HK genre tradition and tell similar  melodramatic stories of  men’s weakness



Прах времени / Ashes of Time (Wong Kar-Wai, 1994)

Буквально, прах времен: до недавнего появления redux-версии фильма раннее у-ся Вонга Кар-Вая существовало в виде вылинявшего VHS-рипа. Этот теплый, полукустарный медиум во многом и определял мессидж картины – «Прах времен» казался живым ископаемым, полустертой фреской, в которой нам оставалось лишь домысливать детали, каждый раз вызывая в воображении парадоксальный,  смутно-анилиновый дух 90-х, десятилетия столь же оптимистического, сколь и декадентского

***

Ashes of time, literally: untill the recent redux-version this early wu xia by Wong Kar-Wai was accessible only as a molted VHS-rip. This soft, warm and heritage medium was actually the entire message of the film. Ashes looked like a kind of living fossil,  a fresque half falled of, a vogue picture we have to stare at, fictionalizing details. Each time we watched it, the aniline-coloured spirit of 90s was evoked. And this  paradoxical zeitgeist is as decadent as optimistic.


Окраина / Outskirts (Peter Lutsik, 1998)

В фильме Луцика и Саморядова есть все, что вам нужно знать о России и русском духе. Хтоническая сказка о мести и бунте, нефти и ненависти, солидарности и земле, снятая в озверевшие 90-е так же, как снимали в злые 30-е. Едва ли не главный русский фильм вообще.

***

All you have to know of Russia and Russian soul you can learn from this film by Lutsik and Samoryadov. As a crypto-paganists, they couldn’t stand telling a kind of a chthonic folk-tale, an epic legend about a rage and revenge, oil and greed, land and fraternity. Shot in an evil 90’s like it was the bloody 30’s. Kinda the greatest Russian film ever.


Серебряные головы / Silver heads (Eugene Yufit, 1998)

Некрореализм Юфита – это квинтэссенция российских 90-х: никогда еще до и никогда уже после в России не было полноценного экспериментального кино, кино выходящего за рамки беллетристики, реальности и нормы. Едва ли не единственный пример нашего кино поднявшегося, точнее, спустившегося до инфернальных глубин, в которые прежде погружалась лишь русская литература – Платонов, Масодов, Мамлеев, Сорокин.

***

Ufit’s so called necrorealistic style is the core of Russian 90’s zeitgeist. It is a solid and self-aware experimental, transgressive cinema we had never before and will have never again. It breaks the borders of belletristic approach, of the norm and even of reality itself. It is one and only example of Russian film which rised – or submerged, if you like it – to the infernality of Russian literature like of Platonov, Masodov, Mamleev and Sorokin


Джеки Браун / Jackie Brown (Quentin Tarantino, 1997)

Лучший фильм Тарантино. А 90-е, как ни крути, это в первую очередь Тарантино.

***

A diamond in Taranino’s filmography. And «90s» means «Tarantino», no other way!


Человечность / L'Humanite (Bruno Dumont, 1999)

Идеально подогнанная под актеров (душевнобольные, корявые, грубые, как модели Родена) история чувствительного милиционера, редкий случай «медленного кино» с человеческим лицом.

***

The story of a sensitive cop ideally fit for the unprofessional actors (mentals and brutes like those models of Rodin) seems to be the unique case of a human-friendly "slow movie"


Терминатор 2: Судный день / Terminator 2: Judgment Day (James Cameron, 1991)

Идеальная киномашина, неоновая Библия, кибервестерн... к великой работе великого мастера всегда  трудно подобрать  достойный эпитет или метафору

***

The supreme cine-machine, neon Bible of violence, cyber-Western.... it’s fucking hard to find a proper metaphor for a great piece by a great master


Угрюмый / Sombre (Philippe Grandrieux, 1998)

Пример максимальной творческой свободы, которая при этом не вступает в противоречие с жестким творческим методом режиссера-лаканианца. В сущности, это лучшее в мире кино о любви, вернее, о бесконечной и безысходной карусели влечения.

***

The maximum creative freedom doesn’t controverse the highly theorized – mostly in Lacanian way – method of direction in this film. And, besides that, Sombre is the greatest film about love – or to be precise, about the infinite and disturbing round-and-round of desire.


Шоссе в никуда / Lost Highway (David Lynch, 1997)

Кажется, у этого фильма всего два поклонника – Славой Жижек и я. На самом деле, «Шоссе в никуда» – это одно из лучших видепособий по психоанализу, хотя режиссер Линч и скромно прячет свою искушенность в этой области под тупой маской трансцендентальной медитации. Кроме того (сейчас это почти незаметно), «Шоссе в никуда» – это щемящее ретро, анахронизм: все эти кожаные куртки, саксофоны и украшающие дом героя Билла Пуллмана сансевиерии (sansevieria) are so 80's.

***

This film seems  to have just two fans - me and Slavoi Zizek. Well, speaking frankly, Lost Highway is one of the best video essays on psychoanalysis, though David Lynch is hiding his freudo-lacanian awareness under the stupid mask of transcendental meditation theory. And besides the film is so sentimental in some way, looking like a retro, an anachronism with all its leather jackets, saxes and sansevierias which are so 80's!


Светский круг / Metropolitan (Whit Stillman, 1990)

Еще один пример 80-х в 90-х. Вывернутая наизнанку комедия манер (или Фицджеральд, превращенный в тин-комедию) кажется прообразом всех маленьких комедий сегодняшнего дня — от Take this waltz до Frances Ha.

***

Another precedent of the 80’s-into-90’s invasion — and not only into 90’s. This snobbish comedy of manners (or Fitzgerald turned into teencom) happens to be a splendid precursor of all this small and hipster modern comedies like Take this Waltz or Frances Ha.



Back to top



главная о насархиврежиссеры | журнал

Copyright © 2010 - 2015 Cineticle. All rights reserved | Design by GreenArtProject